858

نهالستان شرکت دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

نهالستان شرکت دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از زمستان سال 97 شروع به کار کرده که در ابتدا با 2 هکتار سپس به 4 هکتار توسعه یافته است.

 

نهالستان شرکت دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از زمستان سال 97 شروع به کار کرده که در ابتدا با 2 هکتار سپس به 4 هکتار توسعه یافته است. این نهالستان زیر نظر متخصصین امر و اساتید دانشگاه با ریاست جناب آقای دکتر پاپ­زن و مدیریت دکتر کهریزی و تحت نظارت مستقیم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اقدام به تولید انواع نهال های اصلاح شده مثمر و غیرمثمر معتدله و نیمه‌گرمسیری دارای مقاومت بالا نسبت به آفات و بیماری­ ها نموده است.


 

 دکتر کهریزی عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بیان کردند بر اساس تصمیمات اتخاذ شده بنا شد که این نهالستان در بلندمدت به 50 هکتار توسعه پیدا کند و به عنوان بزرگترین نهالستان کشور به فعالیت بپردازد. نهال­ های پیوندی تولید شده به تعداد 108000 عدد بوده که شامل نهال گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو، گردو و ... می­ باشد. مجموع قلمه­ ها برابر با 28000 عدد بوده که شامل گل محمدی، گل رز، نهال انگور، انار، سنجد، بیدمشک، چنار و صنوبر سریع­ الرشد است. این نهالستان در حال حاضر آماده عرضه پسته گلدانی و دیگر نهال­ ها با کیفیت  عالی در کشور می­ باشد. 

 

 

 

در ادامه دکتر کهریزی افزود: کشت گیاه کاملینا بدون نیاز به کود و سم، تولید سوخت زیستی از روغن کاملینا، تولید گیاه استویا به عنوان شیرین کننده طبیعی از دیگر اقدامات وی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.

 


شناسه : 917529