537

نهالستان دانشگاه رازی به بهره برداری رسید.

نهالستان دانشگاه رازی به بهره برداری رسید.

نهالستان دانشگاه رازی با همکاری شرکت دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1397 در یک هکتار از اراضی پردیس کشاورزی راه اندازی شد.

دکتر باقری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی، هدف از ایجاد این نهالستان را استفاده بهینه از آب، کاهش فرسایش خاک، توسعه باغداری و ایجاد اشتغال دراستان دانست و گفت : اراضی استان کرمانشاه پتانسیل قابل توجهی در حوزه باغداری دارد.

دکتر باقری با اعلام اینکه در این نهالستان انواع نهال پیوندی و قلمه ای کاشته می شود یادآور شد: 85 درصد نهال های کاشته شده  به تعداد 108هزار اصله نهال از نوع پیوندی است.

وی درختان مثمر این نهالستان را (هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، آلو، سیب قرمز و سفید، گردو، گلابی، انجیر، انار، انگور، سنجد و بادام ) در ارقام و گونه های مختلف اعلام کرد و غیر مثمر را بیدمشک، گل رز، گل محمدی،  صنوبر تبریزی و چنار دانست.

دکترباقری با اشاره به اینکه احداث این نهالستان درارتقا باغداری نقش موثری دارد افزود: اسفند ماه سال گذشته سیما و منظر شهرداری کرمانشاه حدود 4 هزار اصله نهال را ازاین تاکستان  با قیمت مناسب خریداری کرد وبه صورت رایگان بین شهروندان کرمانشاهی توزیع کرد.

این عضو هییت علمی دانشکده کشاورزی خاطرنشان کرد:  گروه های جهادی سپاه استان هم برای بازسازی روستاهای شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب از ارقام مختلف نهال از این نهالستان خریداری کردند.

وی افزود : با توجه به اینکه نهالستان داری در کرمانشاه به شکل مهارتی  انجام نمی شود کارشناسانی از آذربایجان غربی برای آموزش پیوند نهال به این نهالستان آورده شده وطی فراخوانی از دانشجویان برای یاد گیری در این حوزه دعوت شده است .

دکترباقری با تاکید براینکه هم اکنون  25 نفر از دانشجویان در این دوره ها حضوردارند افزود: دانشجویان علاوه بر یادگیری مهارت پیوند زدن نهال ها و فعالیت دراین نهالستان، حقوق هم دریافت می کنند.

دکتر باقری با بیان اینکه پیش بینی می شود بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این نهالستان در آینده به 50 هکتار افزایش یافته و به عنوان بزرگترین نهالستان کشور به فعالیت خواهد پرداخت. افزود: در سال آینده 100 هزار نهال دیگر به بهره می رسد.

نگارش :پروانه خانی1400/6/13

  

 

   

 

  

 

 

 

   

          

   

   

 


شناسه : 1472078