238

نشست مشترک مسئولان دانشگاه رازی با معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مسئولان محیط زیست استان کرمانشاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک مسئولان دانشگاه با دکتر امیدی‌نیا معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مهندس یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و هیأت همراه، روز یکشنبه سی‌اُم تیر ماه ۱۳۹۸ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک مسئولان دانشگاه با دکتر امیدی‌نیا معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مهندس یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و هیأت همراه، روز یکشنبه سی‌اُم تیر ماه ۱۳۹۸ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، طی سخنانی مقوله محیط زیست را از موضوعات بسیار جدّی در دنیا و کشور عنوان کرد و با اشاره به اقدامات دانشگاه در حیطه محیط زیست، اظهار داشت: مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی اصلی ترین مرکز تحقیقات دانشگاه است و در چند سال اخیر قریب به ۶۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه محیط زیست در دانشگاه انجام شده است.

مطالعات فاز اول تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی زیست محیطی کرمانشاه و راه‌اندازی مرکز مدیریت سبز دانشگاه از جمله طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های انجام شده توسط دانشگاه رازی در حیطه محیط زیست است که دکتر ویسی بدان‌ها اشاره‌ داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود؛ از ظرفیت دانشجویان در قالب تشکیل سمن‌های زیست‌محیطی و ایجاد نهادهای دانشجویی حامی محیط زیست استفاده شود که این پیشنهاد مورد استقبال مسئولان حاضر در این نشست قرار گرفت.

دکتر هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی نیز به ارائه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات این مرکز طی دو سال اخیر پرداخت. کاهش ۱۲ درصدی مصرف برق، کاهش ۲۱ درصدی مصرف گاز، مصرف بهینه آب شهری و کشاورزی، صرفه جویی در مصرف کاغذ، تولید کمپوست از ضایعات خوراکی، کاهش ۴۰ درصدی تردد اتومبیل شخصی در محیط دانشگاه و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، تهیه برنامه پنج ساله مدیریت سبز، تلاش برای خرید اتومبیل برقی، انجام پژوهش‌های سبز، کاشت ۸۵ هزار و ۴۳۵ اصله درخت از گونه های مختلف، اجرای سیستم آبیاری نوین، کاهش ۶۰ درصدی مصرف آب و اختصاص بیش از چهار و نیم درصد از بودجه دانشگاه به همت ریاست دانشگاه برای مدیریت سبز، از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در دانشگاه در حیطه مدیریت سبز بود که دکتر عبادی به آنها اشاره‌ نمود.

 

 

در ادامه، مهندس یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اقدامات صورت گرفته در حیطه محیط زیست توسط دانشگاه رازی را بسیار تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: حقیقتاً فعالیت‌های دانشگاه در حوزه محیط زیست شایسته تقدیر و مایه خرسندی است. تأکید بر به سرانجام رسیدن طرح "مپسا" و بحث تجمیع آزمایشگاه‌های محیط زیست استان و دانشگاه رازی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود که مهندس یاوری قول مساعد برای پیگیری جدّی این دو موضوع را داد. ایشان با اظهار تمایل برای گسترش همکاری‌ها با دانشگاه؛ ابراز امیدواری کرد که تعاملات میان محیط زیست استان و دانشگاه رازی بیشتر و عمیق‌تر گردد.

در ادامه، دکتر امیدی‌نیا معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، محیط زیست را نه یک سازمان بلکه یک ارزش دانست و گفت: محیط زیست از جنس مباحث اولویت‌دار اجتماعی است که باید با کمک فرهیختگان دانشگاه به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود و رویکرد پیشرانی برنامه‌های ما باشد.

دکتر امیدی‌نیا خواستار انعکاس نگاه حرفه‌ای و اقدامات ارزنده دانشگاه رازی در حیطه مدیریت سبز و محیط زیست در فضای مجازی شد و تأکید کرد: اقدامات دانشگاه رازی در حوزه مدیریت سبز  باعث افتخار است و در حقیقت هرآنچه که مورد تأکید محیط زیست در کمیته‌های مختلف است توسط دانشگاه رازی اجرا شده و باید تلاش کنیم تا این حرکت دانشگاه رازی الگویی برای همه دانشگاه‌های کشور شود.

گسترش تعاملات و همکاری‌های مشترک با سازمان محیط زیست، استفاده از توان و امکانات سایر دستگاه‌های مرتبط در حوزه محیط زیست، ضرورت پیگیری طرح "مپسا" باهمکاری محیط زیست و تلاش برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی مشترک با سازمان محیط زیست از مهم‌ترین مباحث مورد تأکید مسئولان دانشگاه رازی در این نشست بود.

در ادامه، دکتر امیدی‌نیا معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مهندس یاوری و هیأت همراه، به اتفاق مسئولان دانشگاه، از مرکز مدیریت سبز دانشگاه و باغ ملّی بوتانیکال زاگرس در دانشگاه رازی بازدید به عمل آوردند.


شناسه : 915670