243

نشست خبری مرکز مدیریت سبز و دفتر نظارت بر طرح های عمرانی و خدمات فنی

دانشگاه رازی رکورددار توسعه فضای سبز در کشور/ اجرای اولین طرح جامع دانشگاه‌های کشور با رویکرد توسعه پایدار 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری مرکز مدیریت سبز و دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی و خدمات فنی دانشگاه نهم مهر ماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از خبرنگاران در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، دکتر هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه رازی به عنوان جامع‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه غرب کشور با سابقه نیم قرن فعالیت از معتبرترین دانشگاه‌های کشور است و با برخورداری از ۴۶۰ عضو هیات علمی و بیش از ۱۲ هزار دانشجو اثربخشی زیادی را در سطح منطقه و کشور دارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی از سال ۱۳۹۷، گفت: بر اساس قوانین ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها موظف به راه‌اندازی مراکز مدیریت سبز هستند و در این راستا مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی دو سال پیش در چنین روزی فعالیت خود را با مشارکت همکاران این مجموعه آغاز کرد و تاکنون به دستاوردهای بسیار ارزشمندی در بخش‌های مختلف رسیده است.

دکتر عبادی کمیته‌های پنج‌گانه مدیریت سبز دانشگاه رازی را شامل اصلاح الگوی مصرف، فرهنگی آموزشی، تحقیق و توسعه، سیما و منظر و فضای سبز اعلام کرد و افزود: ترکیب این کمیته متشکل از ۲۷ نفر از اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه است که اقدامات موثری را در راستای توسعه پایدار در دانشگاه رازی و بیرون از دانشگاه انجام می‌دهند.

۵ درصد از بودجه دانشگاه رازی صرف پروژه‌های سبز شد

وی افزود: بر اساس قوانین ابلاغی، یک درصد از بودجه دانشگاه‌ها می‌تواند صرف مدیریت سبز شود که در این راستا با حمایت رئیس دانشگاه رازی در دو سال اخیر، به طور متوسط ۵ درصد از بودجه دانشگاه صرف برنامه‌ها و پروژه‌های مدیریت سبز و توسعه پایدار شده است که رقمی چشمگیر در بین دانشگاه‌های کشور است.

دکتر عبادی با اشاره به شاخص‌های جهانی و ملی برای سنجش دانشگاه‌های سبز گفت: رسالت ذاتی و اجتماعی دانشگاه بحث آموزش و فرهنگ‌سازی است، از آغاز فعالیت مدیریت سبز در دانشگاه رازی به دنبال این بودیم که چگونه می‌توانیم دانشجویان، اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی و حتی بدنه جامعه شهری را نسبت مسائل توسعه پایدار آگاه کنیم.

 

 

وی افزود: در کشور تعریف توسعه پایدار اصولا معطوف به پایداری محیط‌زیستی است اما شاخص‌های جهانی توسعه پایدار در سه بخش شامل پایداری محیط‌زیستی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی است و اگر جامعه‌ای بخواهد به توسعه پایدار برسد باید شاخص‌های خود را در این سه بخش توسعه بدهد.

راه‌اندازی درس «زندگی سبز» در دانشگاه رازی برای اولین بار در دنیا / کتاب زندگی سبز تالیف می‌شود

دکتر عبادی در ادامه به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت سبز دانشگاه رازی در دو سال اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه دانشگاه رازی اولین دانشگاهی است در دنیا که درس «زندگی سبز» را راه‌اندازی کرد. زندگی سبز درس دو واحدی اختیاری برای دانشجویان تمامی رشته‌های دانشگاه رازی است که بخش‌های توسعه پایدار را پوشش می‌دهد و هم‌اکنون برای بیش از ۶۰۰ دانشجو ارائه می‌شود.

وی از تالیف کتاب زندگی سبز خبر داد و گفت: این کتاب در حال تالیف است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این موضوع استقبال خوبی داشته و برخی از دانشگاه‌های کشور به تبعیت از دانشگاه رازی، اقدام به تدریس درس زندگی نموده‌اند. در واقع اولین و مهم‌ترین اقدام دانشگاه رازی در سطح ملی و بین‌المللی تدریس درس زندگی سبز بود که توسط تعدادی از اساتید دانشگاه در حال انجام است. با وزارت علوم  مکاتباتی داشتیم تا درس زندگی سبز در سایر دانشگاه‌های کشور نیز به عنوان درس اجباری تدریس شود.

افزایش ۱۰۰۰ درصدی کاشت درخت و انقلاب سبز در دانشگاه رازی/ رکورددار کاشت درخت در دانشگاه‌های کشور هستیم

دکتر عبادی از افزایش ۱۰۰۰ درصدی کاشت درخت در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: با وجود قدمت زیاد دانشگاه رازی و قرارگرفتن در منطقه‌ای با اقلیم مناسب اما  تا قبل از سال ۱۳۹۷ در بخش فضای سبز موفق نبوده است و کمتر از ۱۲ هزار اصله درخت داشت، لذا تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتیم تا در بخش فضای سبز فعالیت‌های موثری داشته باشیم. طی دو سال  اخیر بیش از ۱۲۰ هزار اصله درخت و درختچه از ۸۴ گونه متفاوت گیاهی در دو پردیش طاق‌بستان و کشاورزی و منابع طبیعی کشت شد که یک انقلاب سبز در دانشگاه رازی و بالاترین میزان کاشت درخت در سطح دانشگاه‌های کشور طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: دانشگاه رازی در دو سال اخیر با اختلاف بسیار بالا رکورددار کاشت درخت در بین دانشگاه‌های کشور  بوده است و این توفیقات را مرهون زحمات و تلاش‌های دکتر رضا معبدی از همکاران سابق دانشگاه، دکتر مندنی و دکتر خزایی در دفتر فعالیت‌های عمرانی دانشگاه هستیم که از این عزیزان تشکر می‌کنم.

افزایش ۳۵۰ درصدی فضای سبز دانشگاه رازی / بالاترین میزان افزایش فضای سبز در دانشگاه‌های را داریم

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی افزود: در دو سال اخیر بیش از ۳۵۰ درصد افزایش فضای سبز در دانشگاه رازی داشتیم و میزان فضای سبز دانشگاه از ۱۰ هکتار به ۷۰ هکتار رسیده است، این رقم بالاترین میزان افزایش سطح فضای سبز در بین دانشگاه‌های کشور طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: ما سعی کردیم از گونه‌های سازگار با اقلیم، مقاوم به کم‌آبی با توجه به سایه‌اندازی، اکسیژن و رعایت مسائل زیست محیطی در دانشگاه رازی استفاده کنیم نقطه عطفی در فعالیت‌های سبز دانشگاه بود و با کمک همکاران خود طرحی را به صورت علمی در دانشگاه رازی پیاده کرده‌ایم.

دانشگاه رازی مجری اولین طرح جامع دانشگاه‌های کشور با رویکرد توسعه پایدار / تدوین چشم‌انداز ۱۰ ساله مدیریت سبز دانشگاه رازی

دکتر عبادی در ادامه از انجام اولین طرح جامع دانشگاه‌های کشور با رویکرد توسعه پایدار خبر داد و افزود: به منظور توسعه فعالیت‌های خود و در پیش گرفتن یک رویکرد سیستماتیک، برای اولین بار در کشور طرح جامع توسعه پایدار دانشگاه را مبتنی بر سه شاخص پایداری محیط‌زیستی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی انجام داده‌ایم و برنامه پنج ساله و چشم‌انداز ۱۰ ساله مدیریت سبز دانشگاه رازی را نیز تدوین نموده‌ایم و با برنامه حرکت می‌کنیم.

برگزاری تور سبز برای دانش‌آموزان و خبرنگاران

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی افزود: در راستای ایفای رسالت اجتماعی دانشگاه، برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور با دعوت از دانش‌آموزان مدارس مختلف کرمانشاه یک تور سبز برگزار کردیم و در ۱۲ ایستگاه به دانش‌آموزان به صورت عملی آموزش‌های سبز ارائه شد و با ماهیت توسعه پایدار، مزرعه پایدار، محصولات ارگانیک و... آشنا شدند و گواهینامه دریافت کردند.

 

وی از آمادگی مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی برای برگزاری تور سبز رسانه‌ای ویژه خبرنگاران کرمانشاه خبر داد و گفت: در صورت استقبال خبرنگاران، این تور را در روز ۱۵ اسفندماه مصادف با روز درختکاری برگزار می‌کنیم.

اولین جشنواره استانی غذای سبز برگزار می‌شود / دانشگاه رازی صاحب اولین مزرعه سبز دانشگاه‌های کشور / طرح باغچه سبز اجرا می‌شود

دکتر عبادی برگزاری اولین جشنواره غذای سبز دانشگاه‌های کشور با شرکت ۳۳ تیم دانشجویی و سه داور بین‌المللی در دانشگاه رازی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و گفت: با توجه به این تجربه موفق، بعد از اپیدمی کرونا با همکاری شهرداری و نهادهای مرتبط، اولین جشنواره استانی غذای سبز را برگزار خواهیم کرد.

وی از اجرای اولین طرح مزرعه سبز دانشگاه‌های کشور با محوریت تولید محصولات سالم کشاورزی در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: اولین مزرعه سبز دانشگاه‌های کشور با هدف فرهنگ‌سازی، تحت نظارت مرکز مدیریت سبز در زمینی به مساحت دو هکتار در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است که مزارع ارگانیک در سطح کشور و دانشگاه‌های کشور وجود دارد اما مزرعه سبز دانشگاه رازی اولین مزرعه‌ای است که توسط مدیریت سبز راه‌اندازی شده است.

دکتر عبادی از اجرای طرح باغچه سبز ویژه کارکنان دانشگاه رازی و خانواده‌های آنان خبر داد و بیان کرد: در این راستا ۵۰ مترمربع زمین مرغوب کشاورزی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با هدف کاشت محصولات ارگانیک در اختیار هر یک از کارمندان متقاضی دانشگاه و خانواده آنان قرار می‌گیرد، آموزش‌های لازم از سوی کارکنان مدیریت سبز دانشگاه به این افراد ارائه می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای طرح باغچه سبز ایجاد محیطی بانشاط برای خانواده‌های کارکنان، فرهنگ‌سازی، ارائه آموزش و تغییر رویکرد افراد به سوی زندگی سالم و حفظ محیط زیست و توسعه کشاورزی شهری است. دانشگاه رازی در راستای رسالت اجتماعی خود بر آن است که از مشارکت عموم مردم کرمانشاه استفده کند و در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، این برنامه در سال آینده برای سایر اقشار مردم برگزار می‌شود تا شهروندان نیز در این طرح ارزشمند سهیم باشند و به مسیر روشنی در آینده برسیم.

دکتر عبادی یادآور شد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه و اداره کل منابع طبیعی استان قول مساعد دادند که زمین‌هایی را به صورت رایگان در اختیار برخی از شهروندان قرار دهند تا طرح ارزشمند و زیبای باغچه سبز که دانشگاه رازی به عنوان پایلوت آن را اجرا کرده است، در سطح شهر نیز اجرا شود تا گامی برای جلب مشارکت شهروندان و گرایش به سمت کشاورزی شهری و کشت محصولات سالم باشد.

صرفه‌جویی ۵ میلیارد ریالی در مصرف حامل‌های انرژی / اختصاص ۱۴ میلیارد ریال بودجه از سازمان برنامه و بودجه در راستای اقدامات سبز دانشگاه رازی

وی به اقدامات صورت گرفته در کمیته اصلاح الگوی مصرف در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: اصلاح سیستم آبیاری، انجام طرح جمع‌آوری آب باران، هوشمندسازی ساختمان‌ها، استفاده از چمن مصنوعی، صرفه‌جویی ۵ میلیارد ریالی در مصرف حامل‌های انرژی، کاهش ۶۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، کاهش ۲۱ درصدی مصرف گاز و کاهش ۱۲ درصدی مصرف برق، دریافت ۱۴ میلیارد ریال بودجه از سازمان برنامه و بودجه در راستای اقدامات سبز دانشگاه رازی، از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این کمیته می‌باشد.

۹۰ درصد سیستم آبیاری دانشگاه رازی به روش نوین تجهیز شده است/ هوشمندسازی ساختمان‌های دانشگاه / احداث ۲ کیلومتر دیوار سبز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

دکتر عبادی با بیان توضیحات بیشتر در فعالیت‌های کمیته اصلاح الگوی مصرف گفت: متاسفانه مصرف حامل‌های انرژی در ایران دو تا سه برابر میانگین جهانی است و این مساله در دستگاه‌های دولتی بیشتر است و به دنبال آن هزینه حامل‌های انرژی در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی نیز بیشتر است و به همین دلیل اقدامات نهادینه‌ای را در دانشگاه رازی انجام دادیم؛ از جمله می‌توان به اصلاح سیستم آبیاری اشاره کرد که بیش از ۹۰ درصد سیستم آبیاری دانشگاه رازی از روش سنتی به روش نوین و قطره‌ای تبدیل شد و سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه انجام شد.

وی هوشمندسازی ساختمان‌های دانشگاه رازی، تعمیر موتورخانه‌ها، نصب کنتور در شبکه‌های برق‌رسانی و تعویض لامپ‌ها و دستگاهای پرمصرف را از دیگر اقدامات انجام شده در کمیته اصلاح الگوی مصرف برشمرد و گفت: از دیگر دستاوردهای سبز دانشگاه رازی احداث دیوار سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی به طول ۲ کیلومتر است که یک اقدام شاخص به شمار می‌آید.‌

ساخت مستند سبز رازی، طرح باغ گیاه‌شناسی، برپایی اولین نمایشگاه مدیریت سبز دانشگاه‌های کشور برگزاری کارگاه سبز برای کارکنان ادارات و مراکز دولتی از دیگر فعالیت‌های شاخص انجام شده در بخش مدیریت سبز دانشگاه رازی است که دکتر عبادی به آنها اشاره داشت.

انجام ۵۷ طرح پژوهشی سبز در دانشگاه رازی طی دو سال اخیر / اولین کارواش سبز، کاشت گیاه کاملینا، اولین پروژه مالچ کاغذی، کشت یولاف خوراکی

وی به بیان فعالیت‌های پژوهشی همکاران سبز در دانشگاه رازی پرداخت و گفت: مرکز مدیریت سبز دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با اعضای هیات علمی دارد و با تمام توان دست یاری به سوی همکاران هیات علمی طلبیدیم و با کمک این عزیزان اقدامات بی‌نظیری در سطح کشور توسط اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شده است.

 

 

دکتر عبادی از انجام ۵۷ طرح پژوهشی سبز در دانشگاه رازی طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: از مهم‌ترین این پروژه‌ها راه اندازی اولین کارواش سبز در دانشگاه رازی توسط دکتر زینتی‌زاده عضو هیات علمی گروه آموزشی شیمی کاربردی است. در این طرح ۹۸ درصد از میزان آب مصرفی دوباره بازچرخه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های پژوهشی کاشت گیاه کاملینا توسط دکتر دانیال کهریزی عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه است که برای اولین بار در کشور انجام شده، این گیاه نیاز به کود و سم ندارد و محصول آن روغن ارگانیک خواهد بود، کاشت این گیاه از جهت جلوگیری از فرسایش خاک و تولید سوخت زیستی برای ماشین‌آلات سنگین بسیار ارزشمند است.

دکتر عبادی افزود: از دیگر اقدامات موثر پژوهشی؛ اجرای اولین پروژه مالچ کاغذی در سطح دانشگاه‌های کشور توسط دکتر زهرا محبی عضو هیات علمی پژوهشی دانشکده کشاورزی است که در تاکستان دانشگاه رازی به مساحت دو هزار مترمربع  انجام شد، مالچ کاغذی اثرات زیست محیطی بسیار خوبی دارد و باعث مرطوب نگهداشتن زمین و جلوگیری از تبخیر آب می‌شود و در نهایت به کاهش استفاده از آب برای آبیاری می‌انجامد، همچنین باعث ایجاد حشرات مفید برای زمین و رشد محصول می‌شود.

وی از کشت یولاف خوراکی توسط دکتر بهرامی‌نژاد عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی خبر داد و گفت: کشت یولاف هم اکنون نیز انجام می‌شود. از دیگر اقدامات سبز شاخص احیای نیلوفرهای آبی سراب نیلوفر کرمانشاه است که به عنوان اقدامی شاخص در حفظ این گونه کمیاب و منحصر به فرد توسط دکتر دانیال کهریزی انجام شده است، گل نیلوفر آبی قدمت هزاران ساله دارد و نماد فرهنگی کرمانشاه محسوب می‌شود و با تلاش دکتر کهریزی دوباره احیا شد. این گل از جهت دارویی نیز خواص بسیاری دارد.

دکتر عبادی استفاده از سامانه‌های الکترونیکی از قبیل «ستاد»، «سیاق» و «سجاد» در دانشگاه رازی را گامی در جهت تحقق دولت الکترونیک  و کاهش بروکراسی اداری و مصرف کاغذ و انرژی دانست و گفت: تکثیر کشت بافت گونه‌های وحشی مقاوم با اقلیم شامل گونه زالزالک؛ استویا توسط دکتر دانیال کهریزی از دیگر اقدامات شاخص است، استویا ۳۰۰ مرتبه شیرین‌تر از ساکاروز معمولی است و است.

طرح جامع سیمای شهری با همکاری دانشگاه رازی و شهرداری کرمانشاه اجرا می‌شود

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی یادآور شد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی رازی به عنوان پردیس نمونه در بخش مدیریت سبز در سطح کشور فعالیت می‌کند و بیشتر فعالیت‌ها و اقدامات سبز دانشگاه نیز با همکاری این پردیس انجام شده است، احیا و طرح توسعه باغ پسته دانشگاه به میزان ۱۵ هکتار از دیگر اقدامات شاخصی بود که در دو سال گذشته انجام شد.

دکتر عبادی از همکاری مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی با استانداری و شهرداری کرمانشاه، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی استان، سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: در دو سال گذشته همکاری‌های خوبی را در سطح استان با دستگاه‌های اجرایی شروع کردیم و سعی کردیم دانشگاه رازی را به یک نظمی در عرصه توسعه پایدار برسانیم که در آینده خدمات این مجموعه را در سطح استان گسترش دهیم.

وی افزود: طرح جامع سیمای شهری با همکاری دانشگاه رازی و شهرداری کرمانشاه برای ساماندهی به فضای سبز کرمانشاه از دیگر طرح‌هایی است که اتفاقات مثبتی برای سیمای شهری کرمانشاه به دنبال خواهد داشت. محرومیت‌زدایی از چهره محله باغ‌ابریشم از دیگر برنامه‌های دانشگاه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی است و در آینده شرکت‌های دانش بنیان در این محله مستقر شوند.

دانشگاه رازی در زمره ۴۱۵ دانشگاه‌ سبز دنیا قرار گرفت/ رتبه هشتم دانشگاه‌های سبز کشور

دکتر عبادی افزود: مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات سبز، دانشگاه رازی را در جایگاه ۴۱۵ دانشگاه‌های سبز دنیا و جایگاه هشتم دانشگاه‌های سبز کشور قرار داد، این موفقیت ارزشمند در حالی است که در سال ۲۰۱۸ دانشگاه رازی جایگاهی در بین ۱۰۰۰ دانشگاه سبز جهان نداشت و در کشور نیز رتبه ۲۳ را دارا بود.

دانشگاه رازی برند آموزش سبز دانشگاه‌های کشور / احداث اولین رستوران سبز دانشگاه‌های کشور

وی احداث اولین رستوران سبز دانشگاه‌های کشور، تالیف و انتشار مجله آینده سبز و تالیف کتاب زندگی سبز را از برنامه‌های در دست اقدام مدیریت سبز دانشگاه رازی در آینده‌ای نزدیک اعلام کرد و گفت: رمز موفقیت دانشگاه رازی در بکارگیری نخبگان جوان و پرتلاش بوده است و امروز نتیجه کار جمعی و تیمی و اعتماد به جوانان نخبه و متعهد این است که دانشگاه رازی امروز به عنوان برند آموزش سبز دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کند. بر مبنای برنامه‌ریزی‌های انجام شده چشم انداز ترسیمی دانشگاه رازی در ۱۰ سال آینده قرارگرفتن در رده ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا و ۳ دانشگاه برتر کشور در بخش دانشگاه‌های سبز است.

دکتر عبادی از حمایت‌های بی‌دریغ رئیس دانشگاه، معاونت‌های اداری مالی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی، دفتر طرح و برنامه، اداره روابط عمومی، امور مالی و امور اداری، اعضای شورای راهبری، دفتر امور عمرانی و شهرداری دانشگاه، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، اساتید و همکاران تلاشگر قدردانی کرد. دکتر عبادی در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

۲۵ هزارمترمربع فضای کالبدی دانشگاه رازی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

در ادامه دکتر جهانگیر خزایی سرپرست دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی و خدمات فنی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به خبرنگاران به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی دانشگاه در ۷ سال اخیر پرداخت و افزود: فعالیت‌های دفتر عمرانی دانشگاه از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش عمرانی و ساخت وسازها و نظارت بر طرح‌های عمرانی و یک بخش تعمیر و نگهداری است که وظیفه نگهداری از تاسیسات و ساختمان‌ها را بر عهده دارد.

 

 

وی با اشاره به توسعه فضای کالبدی دانشگاه رازی افزود: در سال ۱۳۹۲ میزان فضاهای آموزشی، زیربنایی، رفاهی و کمک‌آموزشی دانشگاه رازی ۱۵۳ هزار و ۵۸۵ مترمربع بود و با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت دکتر اعلمی‌آل‌آقا این مقدار در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ به ۲۲۸ هزار و ۹۹۲ مترمربع رسیده و شاهد توسعه ۴۹ درصدی در این زمینه هستیم.

دکتر خزایی افزود: بر اساس اعلام مسئولان، میانگین رشد فضاهای کالبدی در مجموعه آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور حدود ۱۵درصد در هفت سال گذشته بوده است در حالیکه در دانشگاه رازی طی همین مدت بیش از ۴۵ درصد افزایش سطح زیربنا داریم و نسبت به میانگین کشوری رشد سه برابری در فضای کالبدی داشتیم.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، ۷۵ هزار و ۴۰۷ مترمربع به میزان فضاهای آموزشی، زیربنایی، رفاهی و کمک‌آموزشی دانشگاه رازی اضافه شده است، از این میزان بیش از ۵۰ هزار مترمربع در حال بهره‌برداری است و ۲۵ هزارمترمربع با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به سرعت خوب اجرای این پروژه‌ها، در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسند.

رشد ۱۵۴ درصدی در محوطه‌سازی و رشد ۵۲۷ دردصدی در دیوارکشی و فنس‌کشی

وی بیان کرد: دانشکده‌های نفت و پتروشیمی با زیربنای ۵۶۸۵ مترمربع و ۶۸ میلیارد ریال اعتبار و فاز اول هنر و معماری با زیربنای ۷۲۰۰ مترمربع و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیدند، دانشکده‌های علوم و مهندسی کشاورزی با زیربنای ۵۲۰۰ مترمربع و ۷۸ میلیارد ریال اعتبار و فاز اول اقتصاد و حسابداری با زیربنای ۳۳۰۰ مترمربع و ۴۳ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیدند. در سال ۱۳۹۸ نیز دانشکده برق و کامپیوتر با زیربنای ۶۶۴۰ مترمربع و ۹۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد.

دکتر خزایی با اشاره به دیگر پروژه‌های شاخص دانشگاه رازی گفت: در بحث محوطهسازی، راه دسترسی و پارکینگ دانشگاه شاهد تحولات بسیار چشمگیری بوده‌ایم و از عدد ۱۲۰ هزار مترمربع در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۴ هزار و ۷۴۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ رسیده‌ایم و رشد ۱۵۴ درصدی در این زمینه را شاهد هستیم. در بحث دیوارکشی و فنس‌کشی  در ۱۳۹۲ تنها ۱۵۰۰ مترطول دیوارکشی و فنس کشی داشتیم اما در سال ۱۳۹۹ به ۹۴۰۵ مترطول و رشد ۵۲۷ درصدی در این زمینه رسیده‌ایم.

وی افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی به عنوان آزمایشگاه مرجع در غرب کشور با ۴۰۴۰ مترمربع زیربنا و ۷۲ میلیارد ریال اعتبار، مجتمع کلاسی با ۳۴۵۱ مترمربع زیربنا و ۴۵ میلیارد ریال اعتبار، یادمان شهدای گمنام دانشگاه با ۱۲۸ مترمربع زیربنا و ۳ میلیارد ریال اعتبار و سالن ورزشی چندمنظوره پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با ۲۶۶۶ مترمربع زیربنا و ۲۵ میلیارد ریال اعتبار را از دیگر پروژه‌های شاخص دانشگاه رازی نام برد که در سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده‌اند.

احداث ۳ زمین چمن مصنوعی طی دو سال اخیر

 

 

دکتر خزایی همچنین بیان کرد: دانشگاه رازی تا سال ۱۳۹۸ فاقد زمین چمن مصنوعی بوده است و در دو سال اخیر صاحب سه زمین چمن شده است. اولین زمین چمن مصنوعی فوتسال در محدوده مجتمع خوابگاهی شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی از محل منابع دانشگاه با متراژ حدود ۱۳۰۰ مترمربع مجهز به سیستم روشنایی جهت استفاده در شب، رختکن و سرویس بهداشتی و دومین زمین چمن مصنوعی فوتسال در پردیس طاق‌بستان با متراژ ۱۲۵۰ مترمربع مجهز به ساختمان رختکن و سرویس بهداشتی با متراژ ۶۵ مترمربع توسط خیرین احداث و به بهره‌برداری رسید. سومین زمین چمن مصنوعی فوتسال دانشگاه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه با متراژ ۱۲۵۰ مترمربع و با پیگیری توسط خیرین در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید که مجهز به ساختمان رختکن و سرویس بهداشتی با متراژ ۶۵ مترمربع است.

وی پروژه‌های عمرانی کالبدی در دست اجرای دانشگاه رازی در سال ۱۳۹۹ را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • فاز ۲ دانشکده هنر و معماری با زیربنای ۴۸۲۰ مترمربع و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  • دانشکده شیمی با زیربنای ۵۴۰۰ مترمربع و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی
  • فاز یک کلینیک تخصصی دامپزشکی با زیربنای ۲۰۰۰ مترمربع و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی
  • فاز ۲ دانشکده اقتصاد و حسابداری با زیربنای ۲۶۰۰ مترمربع و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  • خوابگاه دانشجویی خواهران پردیس طاقبستان با زیربنای ۳۹۵۰ مترمربع و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی
  • مرکز پژوهش‌های فرهنگی دانشگاه با زیربنای ۵۳۰ مترمربع و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  • طرح توسعه مهمانسرا با زیربنای ۶۶۷ مترمربع و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی
  • دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود با زیربنای ۳۱۶۲ مترمربع و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  • خوابگاه پسرانه جوانرود با زیربنای ۸۹۰ مترمربع و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  • خوابگاه دخترانه جوانرود با زیربنای ۸۹۰ مترمربع و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی.

اجرای پروژه موفقیت‌آمیز «نت» در دانشگاه رازی/ آماده انتقال تجربیات نگهداری و تعمیر به دستگاه‌های اجرایی هستیم

وی تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و فضاهای عمرانی را از دغدغه‌های اصلی دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: از سه سال قبل با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرحی را دنبال کردیم که بر اساس آن نگهداری بر تعمیرات اولویت یابد و تحت عنوان پروژه (نت؛ نگهداری و تعمیر) در دست اجرا داریم. قرارداد نگهداری و تعمیر در سال ۱۳۹۷ در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به صورت پایلوت و در سال ۱۳۹۸ در پردیس‌های طاق‌بستان و کشاورزی و منابع طبیعی برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور اجرا شد.

دکتر خزایی با قدردانی از حمایت‌های دکتر فتح‌اللهی معاون سابق اداری و مالی دانشگاه رازی در اجرای پروژه نگهداری و تعمیر گفت: امسال دومین سال پیاده‌سازی پروژه نت را داریم. بسیاری از دانشگاه‌های دیگر از جمله لرستان و کردستان از این پروژه استقبال کردند و آماده اجرای آن هستند اما دغدغه ما پیاده‌سازی طرح نگهداری و تعمیر به جای تعمیر و نگهداری در سطح ادارات کرمانشاه است و امیدواریم به نتیجه برسد. دکتر خزایی در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


شناسه : 917045