383

قطب یولاف و بانک بذر یولاف در دانشگاه رازی راه اندازی می شود

دکتر بهرامی نژاد عضو هیات علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی از تلاش برای ثبت و معرفی چند رقم یولاف زراعی در دانشگاه رازی برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: غنی‏‌سازی آرد گندم با استفاده از یولاف در چند شهرستان به منظور ارتقای سلامتی و کاهش بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع دو و اجرای این طرح در صورت تامین منابع مالی، کاشت یولاف زراعی در سطح وسیع و خرید تضمینی از کشاورزان، خریداری و استقرار سیلوهای ذخیره دانه با ظرفیت ۵۰۰ تن، تلاش در جهت اتوماتیک کردن خط تولید محصولات و صرفهجویی در هزینهها، تولید کیک و بیسکویت یولاف با خواص رژیمی، تولید قرص نیروزای یولاف برای ورزشکاران از فعالیت‌های در دست انجام است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، یولاف گیاهی است زراعی از خانواده غلات که علاوه بر غنی بودن از نظر پروتئین، دارای مواد معدنی سودمند، اسیدهای چرب ضروری، ویتامینها و فیبر محلولی بهنام بتاگلوکان است که از آن بهعنوان ضامن سلامتی قلب، کاهنده کلسترول خون و ابتلاء به دیابت یاد می‌شود.

سال‌هاست که «یولاف» در بسیاری از کشورهای جهان به صورت تجاری کشت می‌‏شود و در برخی از کشورها میزان تولید سالانه دانه یولاف زراعی بالای یک میلیون تن می‏‌باشد. به اعتقاد کارشناسان، یولاف ظرفیت‌‏های بالای غذایی، علوفه‌‏ای، دانه‌‏ای، دارویی و صنعتی دارد.

در سال ۱۳۸۶ دکتر صحبت بهرامینژاد عضو هیات علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی تحقیقات همه جانبه‌ای با ۱۰۰ رقم و ژنوتیپ یولاف زراعی در اغلب نقاط استان کرمانشاه و حتی ایلام شروع کرد. در سال ۱۳۹۲ با دست یافتن به هفت رقم سازگار شده با شرایط اقلیمی منطقه، کار تکثیر یولاف زراعی در استان آغاز شد و به منظور تولید بذر مناسب و کافی جهت تولید در مزارع کشاورزان، برای اولین بار در سطح هفت هکتار یولاف زراعی کشت شد که این میزان سطح زیر کشت در ایران کم سابقه و یا بی‌سابقه است.

دکتر بهرامی‌نژاد در همین راستا در خصوص گیاه یولاف و دستاوردها و معرفی شرکت دانش‌بنیان کشت و صنعت سالم فرآور باختر اظهار داشت: سالهای متعددی است که فرآوردههای مختلفی از یولاف زراعی(Avena sativa L.) به دلیل دارا بودن خواص غذایی و دارویی فراوان و بسیار مفید، بهطور گسترده در اغلب نقاط دنیا مورد تغذیه بشر قرار می‏‌گیرد. در ایران نیز با توجه به گستردگی بیماریهایی همچون سکته و سرطان، توسعه فرآورده‏‌های یولاف و قرارگرفتن آن در سبد غذایی افراد جامعه در قالب دارو و انواع غذاهای مختلف به‏‌خصوص نان که قوت غالب مردم است، می‏‌تواند فرصت جدیدی برای کنترل غیرشیمیایی این بیماری‏‌ها و ارتقاء امنیت غذایی ایجاد کند.

 

 

وی بیان داشت: از اینرو، با هدف برداشتن گامی مؤثر در ارتقای تغذیه و سلامت هموطنان و پس از گذراندن یک دوره چهار ساله در دانشگاه آدلاید استرالیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان یولاف دنیا، آزمایشات و مطالعات تحقیقاتی همه جانبه از سال ۱۳۸۶ با ورود تعداد حدود ۱۰۰ رقم و ژنوتیپ یولاف زراعی جمعآوری شده از نقاط مختلف جهان که در بانک بذر استرالیای جنوبی نگهداری شده بود، در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه و در قالب طرح‌‏های تحقیقاتی و پایاننامهها و رسالههای دانشجویی(بیش از ۲۰ مورد) شروع گردید.

دکتر بهرامی نژاد افزود: ارقام برتر حاصل از چندین سال تحقیقات که مالکیت آنها در کشور مبدا به اتمام رسیده شناسایی شد و از سال ۱۳۹۲ تاکنون تکثیر و کشت شده‌اند. به‏‌طوری که در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰ هکتار یولاف در استان کشت می‏گردد که طبق برنامه‏‌ریزیها، این سطح می‏‌تواند به حداقل ۱۰۰ هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برسد. البته با توجه به اهمیت روزافزون بتاگلوکان موجود در یولاف به عنوان مهم‌ترین فیبر رژیمی آن، که نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد، در سال ۱۳۹۷ و طی دوره فرصت مطالعاتی یکساله، نزدیک به ۴۰۰ ژنوتیپ و رقم برتر یولاف که از سراسر دنیا جمعآوری شده و در بانک بذر استرالیا نگهداری می‏‌گردد، به منظور تحقیقات وارد ایران گردید و هم اکنون مطالعات همه جانبه روی آنها در دست انجام است.

دکتر بهرامی نژاد خاطر نشان کرد: با توجه به ژرمپلاسم غنی موجود در دانشگاه رازی، بزرگ‌ترین ذخیره ژنی یولاف زراعی در اختیار است و در صورت مساعدت مسئولین، سعی بر آن است که قطب یولاف و بانک بذر یولاف در دانشگاه رازی راه‌اندازی گردد. لازم به ذکر است که برای اولین بار در ایران کتابی جامع در خصوص این گیاه در سال ۱۳۹۴ با عنوان یولاف "گیاه زراعی فراموش شده با خواص دارویی" توسط دکتر صحبت بهرامی‌‏نژاد عضو هیات علمی دانشگاه رازی و دکتر رضا امیری دانش‏‌آموخته دکتری دانشگاه رازی و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان لرستان  توسط انتشارات دانشگاه رازی به چاپ رسیده است.

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی افزود: در همین راستا و با توجه به این موضوع که تاکنون در کشور هیچ رقم یولاف زراعی معرفی نشده است، در طول سالها کار مطالعاتی و تحقیقاتی، تمرکز اصلی روی دو ژنوتیپ با نامهای Quoll و Euro بود که مالکیت آنها در کشور مبدا (استرالیا) به پایان رسیده است و قابلیت معرفی در ایران را دارند و بنابراین اقدام به معرفی دو رقم یولاف زراعی در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر گردید و درحال گذراندن مراحل انتهایی خود است. اکنون برای سال زراعی پیشرو، از هر رقم به میزان حدود ۸۰۰ کیلوگرم بذر پرورش ۳ در اختیار است که میتوان با زیرکشت بردن ۵ هکتار، بیش از ۲۰ تن بذر مادری از هر رقم تولید کرد.

دکتر بهرامی نژاد به عملیاتی کردن نتایج تحقیقات و کاربردی کردن نتایج پایان نامه‏‌ها اشاره کرد و افزود: همزمان با این فعالیت‏‌ها، به منظور عملیاتی کردن نتایج تحقیقات و کاربردی کردن نتایج پایان نامه‏‌ها و در راستای اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تکیه بر دانش بومی، اقتصاد مقاومتی، افزایش میزان اشتغال‏زایی، تبدیل علم به ثروت، رونق تولید و عدم وابستگی به بیگانگان، در سال ۱۳۹۲ شرکت کشت و صنعت سالم فرآور باختر تأسیس گردید و در بهمن ماه ۱۳۹۳ با تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری به شرکت دانش بنیان ارتقاء یافت و اکنون بهطور جدی، گام در مسیر افزایش رونق تولید ملی از طریق قرار گرفتن یولاف در چرخه اقتصادی (از تولید تا فرآوری و عرضه به بازار) نهاده که این خود زمینه سلامتی جامعه و ایجاد اشتغال فراوان (مستقیم و غیرمستقیم) را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: هم اکنون تکنیک زراعت و فرآوری یولاف زراعی با صرفه اقتصادی و تولید انبوه بهطور کامل توسط این شرکت بومی سازی شده است. این شرکت محصولات غذایی خود شامل دانه پوستکنده، آرد، بلغور و پرک یولاف را با نام تجاری بخشاژین و با اخذ تمامی مجوزهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از جمله سیب سلامت، در سراسر ایران توزیع میکند. لازم به ذکر است که در ایران فقط چند شرکت محدود اقدام به عرضه این محصولات میکنند که تمام مواد اولیه آنها از خارج کشور وارد شده که امروزه به دلیل تحریمها و عدم توانایی تامین ارز، با مشکلات عدیدهای مواجه هستند. درحالی که این شرکت خود، بزرگ‌ترین و اصلیترین تامین کننده یولاف زراعی واقعی در ایران است و می‌‏تواند نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته باشد.

 

 

دکتر بهرامی‌نژاد افزود: زمینه فعالیت دیگر شرکت، تولید محصولات آرایشی-بهداشتی با منشا یولاف و با نام تجاری ژیندا است. اکنون ماسک گیاهی این شرکت که با فرآوری قسمتهای خاصی از یولاف تهیه میشود و دارای خواص منحصر به فرد از جمله سفید کننده و لایه بردار، پاک کننده پوست از مواد آرایشی و آلودگیهای پوستی، کاهنده میزان بروز آکنه و طول درمان آن و غیره است، ثبت اختراع شده و پس از گذراندن مراحل مقدماتی و آزمایشات بالینی، آماده تولید در مقیاس صنعتی میباشد و فقط به دلیل عدم تامین منابع مالی و محل استقرار محقق نگردیده است.

وی در ادامه گفت: در این مسیر، این شرکت که از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه می‏باشد، همواره مورد عنایت مادی و معنوی این پارک قرار گفته است. علاوهبراین در طول این سالها، هیات امنا، ریاست و مدیران محترم دانشگاه رازی  از جمله ریاست پیشین و ریاست جدید پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین مدیریت مزرعه آموزشی  نیز همواره این شرکت که بنا بر اطلاعات اینجانب-اولین شرکت دانش بنیان دانشگاه رازی بوده- را مورد حمایت قرار داده‏اند.

دکتر بهرامی نژاد یادآور شد: اخیرا در سال ۱۳۹۹ نیز با مجوز هیات امنای محترم دانشگاه رازی و طی یک تفاهمنامه با هدف آموزش دانشجویان با زنجیره تولید و فرآوری محصولات زراعی و به ویژه ارج نهادن به کاربردی کردن نتایج تحقیقات و تبدیل علم به ثروت، اقدام به ساخت یک سوله در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی و استقرار بخشی از خط تولید محصولات شرکت در آن گردیده و امید است با مساعدتهای بیشتر، امکان خریداری و استقرار سیلوهای ذخیره محصول در کنار سوله فراهم گردد تا زنجیره تولید، ذخیره، فرآوری و توزیع محصول تکمیل گردد و یک کلاس آموزشی کامل برای دانشجویان و حتی کارشناسان مربوطه فراهم گردد و امیداست از طریق اخذ حمایتها و تسهیلات از جانب مسئولان محترم، بتوان گامی موثر در امر خطیر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید برداشت و نقش مفیدی در سلامت جامعه و اشتغالزایی بهویژه برای فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط داشته باشد.

گزارش فعالیت شرکت دانش‌بنیان در سالهای گذشته و رئوس برنامه‌‏ها برای آینده

۱)

دکتر صحبت بهرامینژاد

مدیرعامل و عضو هیات مدیره

- دکترای اصلاح نباتات از دانشگاه آدلاید استرالیا

- عضو هیات علمی دانشگاه رازی

۲)

دکتر رضا تحویلیان

رئیس هیات مدیره

- دکترای تخصصی فارماسیوتیکس از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

- معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (۱۳۹۱-۱۳۸۴)

۳)

دکتر رضا امیری

عضو هیات مدیره

- دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشگاه رازی

- عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

۴)

مهندس سعید شیخه پور

عضو هیات مدیره

- کارشناس ارشد اصلاح نباتات دانشگاه رازی

۵)

مهندس اعظم نظری

عضو هیات مدیره

- کارشناس ارشد اصلاح نباتات دانشگاه رازی

 

 

 

موضوع فعالیت شرکت:

۱- کشت و صنعت، تولید، فرآوری، بستهبندی، توزیع و صادرات انواع گیاهان دارویی و معطر

۲- تولید، فرآوری، بستهبندی، توزیع و صادرات انواع محصولات غذایی، دارویی، آرایشی بهداشتی

فعالیت‌‏های انجام شده در شرکت طی چند سال اخیر:

۱) انعقاد قرارداد با پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برای استقرار و تولید محصول

۲) تولید سالانه بیش از ۵۰ تن یولاف زراعی با همکاری مزرعه آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

۳) خریداری ماشین‌آلات مورد نیاز برای فرآوری از خارج از کشور و اقدام برای خرید سایر ماشین‌آلات از داخل کشور

۴) اخذ برند رسمی بخشاژین (Bakhshazhin) با شماره ثبت ۱۳۹۵۵۰۱۴۰۰۰۱۰۵۶۲۵۱ از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۵) کسب مجوز فعالیت در رشته فرآوری و بسته‏‌بندی انواع میوههای خشک، برگهها، غلات، حبوبات و خشکبار با شماره ۱۹۸۷۰ و با ظرفیت تولید سالانه ۸۰ تن و اشتغالزایی ۳ نفر از سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه

۶) کسب شناسه نظارت تولید کارگاهی، پروانه بهداشتی کارگاهی (تاسیس و بهره‌‏برداری کارگاهی) و پروانه مسئول فنی واحد کارگاهی برای محصولات یولاف (تولید و بسته‌‏بندی مواد و فرآوردههای غذایی، آشامیدنی، آرایشی) از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه

۷) انعقاد قرارداد با تعاونی نان سبوس دالاهو به شماره ثبت ۱۸۴ جهت تولید نان خشک یولاف و توزیع در سراسر کشور

۸) احداث سوله در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی

۹) اخذ جواز تاسیس (ویژه تولید، طراحی و مونتاژ) به شماره کد ۲۴۲۴۴۱۲۴۱۱ و با ظرفیت سالانه ۵۰ تن از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه

۱۰) انجام آزمایشات بالینی روی ماسک آرایشی-بهداشتی و تولید در مقیاس آزمایشگاهی

۱۱) اخذ برند رسمی ژیندا (Zhinda) با شماره ثبت ۱۳۹۶۵۰۱۴۰۰۰۱۰۰۰۱۷۹ از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۱۲) ثبت اختراع ماسک گیاهی ژیندا از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۱۳) شرکت در اغلب نمایشگاههای استانی و ملی از جمله جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآوردههای طبیعی و طب سنتی ایران

۱۴) بازدید مدیرعامل شرکت از بزرگ‌ترین کارخانجات فرآوری یولاف در کشور استرالیا در سال ۱۳۹۷

15) عضویت مدیرعامل شرکت به عنوان عضو و نماینده جمهوری اسلامی ایران در کمیته بین‌المللی یولاف (IOC)

برنامه‏‌های پیش‌‏رو برای دوسال آینده:

۱) تولید صنعتی ماسک آرایشی-بهداشتی ژیندا و ارزیابی کامل بازار و نحوه استقبال مصرف کنندگان

۲) کاشت یولاف زراعی در سطح وسیع (بیش از یکصد هکتار) و خرید تضمینی از کشاورزان راغب

۳) خریداری و استقرار سیلوهای ذخیره دانه با ظرفیت ۵۰۰ تن

۴) تلاش در جهت اتوماتیک کردن خط تولید محصولات و صرفهجویی در هزینهها

۵) تولید کیک و بیسکویت یولاف با خواص رژیمی

۶)  تولید قرص نیروزای یولاف برای ورزشکاران

۷) در صورت امکان، پیشنهاد غنی‏‌سازی آرد گندم با استفاده از یولاف در چند شهرستان به منظور ارتقای سلامتی و کاهش بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع دو

۸) ثبت و معرفی چند رقم یولاف زراعی برای اولین بار در ایران توسط دکتر صحبت بهرامی نژاد، مدیرعامل شرکت و عضو هیات علمی دانشگاه رازی.


شناسه : 915548