315

طرح تولید مواد با ارزش افزوده از لجن دور ریز پالایشگاه نفت کرمانشاه

طرح تولید مواد با ارزش افزوده از لجن دور ریز پالایشگاه نفت کرمانشاه 

مجری طرح : دکتر علی اشرف درخشان

لجن نفتی پالایشگاه نفت کرمانشاه به عنوان یک منبع آلاینده بلا استفاده که امکان هیچگونه استفاده کاربردی و اقتصادی ندارد به عنوان یک معضل زیست محیطی و چالش جدی در استان می باشد. حجم زیاد تولید لجن نفتی پالایشگاه مسئولین را بر این داشته است که عمدتا این زباله صنعتی را در مکان های مشخصی دفن نمایند که با آلودگی خاک و منابع زیرزمینی می شود.

اخیرا در مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه رازی مطالعه ای بر روی امکان استفاده مجدد از این لجن نفتی و فراوری و استحصال ترکیبات با ارزش با هدف حذف معضل آلایندگی آن انجام شده است که نتایج ارزشمندی در این خصوص به دست آمده است.

این میزان ضایعات برای پالایشگاه تهران به طور میانگین، ماهیانه 13000 تن، برای پالایشگاه بندر عباس حدود 13300 تن در ماه و برای پالایشگاه تبریز ماهیانه  2500 تن است. میزان ضایعات پالایشگاه کرمانشاه به طور میانگین 500 تن در ماه است.

این تحقیق موفق به تولید نوعی پیگمنت رنگی با قابلیت های استفاده صنعتی از لجن نفتی شده است که می تواند در تولید رنگ ها و آسترهای ضد زنگ صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. تقریبا 50 درصد لجن نفتی به پیگمنت تبدیل می گردد و 50 درصد دیگر لجن قابلیت تبدیل به نفت کوره و کربن بلک و دیگر فراورده های آلی را دارند. در این راستا تقریبا هیچ چیزی از لجن نفتی باقی نمی ماند و همگی به مواد با ارزش صنعتی تبدیل می گردد.


شناسه : 915563