422
برای اولین بار در دنیا انجام شد:

طرح تولید مالچ گیاهی در دانشگاه رازی

این مالچ برای اولین بار در دنیا و در دانشگاه رازی تولید و جنبه های مختلف آن در حال بررسی است.

-‌ تولید مالچ

برای تولید این محصول، میزان مشخصی از برگ پاییزی درختان طی فرایند پاکسازی، خرد کردن و حرارت دهی به صورت مالچ مورد نظر در خواهد آمد. ضخامت آن می تواند از چند میلی متر تا چند سانتیمتر متفاوت باشد. معمولا به صورت مربعی تولید شده و برای پوشش یک نهال یا درخت، بسته به قطر درخت از آن استفاده می شود. ابعاد تولید شده مالچ معمولا 1 مترمربعی خواهد بود. این مالچ می تواند برای محصولات سیفی و کشاورزی هم مورد استفاده و اجرا قرار گیرد.

-‌ اجرای سیستم مالچ برگ  

با توجه به اینکه این طرح نیاز به یک تحقیق اولیه برای اثبات ویژگیهای آن در مزرعه یا فضاهای سبز دارد، پس از تولید آن، یک تحقیق به صورت پایلوت در تاکستان دانشگاه رازی انجام خواهد شد. سپس در صورت تایید ویژگیهای مورد بررسی، به صورت انبوه تولید و در اختیار دانشگاه و مراکز مختلف قرار خواهد گرفت. 

مراحل انجام تولید مالچ: ابتدا مالچ - برگها با ضخامت و ابعاد مشخص تولید شد، سپس در تاکستان دانشگاه به صورت تیمارهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرند. به این صورت که تعدادی از نهالهای تاک به صورت تیمار شاهد، تعدادی نیز با نصب مالچ در محیط پای گیاه و اجرای آبیاری با نیاز آبی مختلف به صورت تیمارهای دارای مالچ، مورد مقایسه قرار می گیرند. این مقایسه از جهت افزایش رشد تاکها، کنترل علفهای هرز، تقویت خاک پای گیاه و ماندگاری مالچ با توجه به میزان و فواصل آبیاری در تیمار شاهد و تیمارهای مورد آزمایش خواهد بود.

کاربردها

این محصول می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  1. به عنوان مالچ و پوششی برای کاشت بذر،  نهال و محصولات کشاورزی( در کشاورزی های ارگانیک و غیرارگانیک)
  2.    در مزارع کرتی و ردیفی ( ارگانیک و غیرارگانیک)
  3. درختزارها و تاکستانها
  4.   در جنگلکاری ها
  5. در ایجاد چشم اندازها و فضای سبز شهرها
  6. پوششی بر روی خاک گلدانها
  7. حاملی به عنوان کود و تهویه خاک
  8. کیسه های قابل تجزیه
  9. در بسته بند یها
  10.  اشکال قالب بندی شده

با توجه به اینکه این محصول برای اولین بار  در دنیا تولید و به مرحله اجرا در می­آید، کاملا جدید و دارای نوآوری است.

مجری طرح: خانم دکتر زهرا محبی هیات علمی پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه با همکاری دکتر اسماعیل شریف زاده عضو هیات علمی دانشکده نفت و پتروشیمی و مرکز مدیریت سبز

پروانه خانی 1400/6/8

تصاویری از دستگاههای طراحی شده و تولید مالچ گیاهی توسط مجریان طرح

 


شناسه : 1472138