2500
برای اولین بار در دنیا :

طرح بازیافت بنرهای تبلیغاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه

برای اولین بار در دنیا :

طرح بازیافت بنرهای تبلیغاتی در دانشگاه رازی  کرمانشاه

مرکز تحقیقات محیط زیست برای اولین بار در دنیا یک روش مبتنی بر شیمی سبز را برای بازیافت موثر بنرهای تبلیغاتی ارائه نموده است . در این روش با استفاده از به کارگیری حلال ها طی یک فرآیند طراحی شده موفق به جداسازی آسان شبکه توری پلی استر از پلیمر PVC در ساختار بنر تبلیغاتی شده به طوریکه توری پلی استر و پلیمر PVC به راحتی کاملا تفکیک شده بازیافت می گردند.

عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه  گفت: در حال حاضر بازیافت موفق بنرهای وینیلی در مقیاس آزمایشگاهی در دانشگاه رازی انجام گرفته است و به دنبال اجرای این طرح در مقیاس پایلوت و صنعتی می باشیم که نیازمند حمایت های مالی و سرمایه گذاری در این بخش است.

دکتر درخشان بازیافت کامل مواد اولیه بنر، قابلیت بازچرخانی حلال مورد نظر و استفاده به دفعات مکرر، عدم تولید آلودگی محیط زیستی، عدم نیاز به دستگاه ها و سیستم های پیچیده در فرآیند بازیافت و حل مشکل چالش بزرگ بازیافت بنر را  از مهمترین مزایای این طرح اعلام کرد.

وی افزود : با اجرای فاز صنعتی بازیافت بنرهای تبلیغاتی می توان تمامی بنرهای تبلیغاتی مستعمل را در کشور جمع آوری کرد و به راحتی به مواد اولیه پلیمری با ارزش بازیافت نمود به طوریکه دیگر نگران ضایعات بنرهای تبلیغاتی نباشیم.

دکتر درخشان یادآور شد : دانشگاه ها یکی از مراکز علمی کشور هستند  که سالیانه حجم بالایی از بنرهای تبلیغاتی را مصرف می کنند اما قادر به بازیافت و استفاده مجدد از آنها نیستند و این طرح  را می توان به عنوان پیشنهاد راه اندازی یک خط پایلوت برای بازیافت پسماند بنرهای تبلیغاتی تولید شده در دانشگاه  ارائه نمود که یکی از شاخصه های بیومتریک سبز توسعه پایدار باشد.

این عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه ساختار اصلی بنرهای وینیلی از پلیمر PVC بوده و  بازیافت آن بسیار پیچیده و مشکل است تاکید کرد: بنرهای تبلیغاتی عمدتا از یک توری مش پلی استری که توسط یک لایه از پلیمر پی وی سی PVC پوشش داده شده است ساخته می شوند و  معمولا چسپندگی بالای پلیمر پی وی سی به شبکه توری پلی استر آنقدر زیاد است  که جداسازی این دو ماده از یکدیگر غیر ممکن می شود.

دکتر درخشان  با بیان اینکه از ورق بنر در ساخت وسایلی از قبیل کیف ساک و وسایل مختلف، خرد کردن بنرهای وینیلی و در ساخت کفپوش های سالن ورزشی استفاده می شود خاطر نشان کرد : . این روش ها جوابگوی بازیافت حجم بالای وینیل بنرهای تولیدی در دنیا نیست  و به همین دلیل بازیافت بنرهای تبلیغاتی یک چالش زیست محیطی بزرگ است .

وی افزود: بنرهای تبلیغاتی که هر روز در ده‌ها جلسه از نشست‌های خبری گرفته تا برنامه‌های تودیع و معارفه، همایش ها و مراسمات دانشگاهی و مردمی  به کار می‌رود، به معضلی برای نهاهای مختلف بدل شده است چرا که اغلب این بنرها تنها به مدت یک یا دو ساعت کاربرد دارد و از آنجا که عنوان و تاریخ همان جلسه خاص بر آن نوشته شده، هیچ گونه امکان استفاده مجدد از آن ممکن نیست و از سوی دیگر سوزاندن یا رهاکردن این بنرها نیز منجر به آلودگی شدید و جبران‌ناپذیر محیط زیست خواهد شد.

وی  اعضای تیم تحقیقاتی بازیافت بنر در دانشگاه رازی را  علی اشرف درخشان  هیات علمی پژوهشی – دکتری شیمی آلی ، دکتر علی اکبر زینتی زاده  استاد تمام گروه شیمی کاربردی  و هومن رضایی – دانشجوی دکتری شیمی کاربردی اعلام کرد.

نگارش: پروانه خانی 1400/7/3

 

 


شناسه : 1471929