شناسایی چهار درخت ون ۵۰ ساله در سایت دانشگاه رازی / افزایش سطح فضای سبز دانشگاه - دانشگاه سبز

679

شناسایی چهار درخت ون ۵۰ ساله در سایت دانشگاه رازی / افزایش سطح فضای سبز دانشگاه

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین نشست شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه رازی، امروز یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ برگزار شد.
 

مسئول پیگیری دانشگاه سبز دانشگاه رازی از افزایش سطح فضای سبز دانشگاه از ۱۳.۵ هکتار موجود به ۳۷.۵ هکتار خبر داد و گفت: شناسایی چهار درخت ون ۵۰ ساله در سایت دانشگاه رازی و کنترل پارامترهای کیفی آب در استخرهای پرورش ماهی از پژوهش‌های سبز انجام شده در دانشگاه است.



 


دکتر هادی عبادی مسئول پیگیری دانشگاه سبز دانشگاه رازی در این جلسه، برآورده کردن نیازهای نسل فعلی بدون به مخاطره انداختن نیازهای نسل آتی را تعریف سازمان ملل از توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: مدیریت سبز شامل بکارگیری مؤثر و کارآمد تمامی منابع مادی و انسانی برای هدایت و کنترل سازمان جهت رسیدن به اهداف زیست محیطی با سازماندهی و برنامه‌ریزی است.



وی تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، اجرای ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای دولت، استقرار نظام مدیریت و بهره‌وری سبز در مؤسسات و امکان نظارت بر آنها از طریق وزارت عتف، حفاظت از منابع پایه، اصلاح و بهبود فرآیندها و ساختارها به منظور حفظ محیط زیست، تشکیل بانک اطلاعات زیست محیطی و مدیریت سبز را از اهداف شورای راهبری برشمرد.

دکتر عبادی در ادامه تصویب سیاست‌های کلان مدیریت سبز مؤسسه، تهیه و تدوین برنامه اجرایی مدیریت سبز در موسسه به طور سالانه در راستای اهداف ماده ۲ و براساس شاخص‌های مدیریت سبز، تصویب و تامین اعتبار برنامه‌های کمیته‌های تخصصی و پیگیری و اجرای بخشنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی در جهت مدیریت سبز را از جمله وظایف شورای راهبری مدیریت سبز صف عنوان کرد.

وی به تشریح وظایف کمیته فرهنگی و آموزشی شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه پرداخت و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین نظام آموزشی، ارتقاء دانش همگانی با انتشار محصولات علمی و کاربردی منتشر شده در زمینه بهینه سازی و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی در جهت فرهنگ سازی عمومی از جمله این وظایف است.

دکتر عبادی در ادامه به گوشه‌ای از اقدامات انجام شده مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی در ۴۰ روز اخیر اشاره و بیان کرد: ایجاد وب سایت مدیریت سبز، طراحی و تجهیز مرکز مدیریت سبز دانشگاه، تدوین شاخص‌های ملی و بین‌المللی دانشگاه سبز، تشکیل کمیته تحقیق و توسعه، طراحی لگوی مدیریت سبز، برقراری سامانه پیامکی، برقراری نمایشگاه دائم مدیریت سبز، طراحی و اجرای دکوراسیون غرفه دانشگاه رازی جهت شرکت در نمایشگاه سازمان برنامه و بودجه آذر ۹۷ و برگزاری جلسه با انجمن‌های علمی و پردیس کشاورزی از جمله اقدامات است.

دکتر عبادی از افزایش ۲۱ هکتار درخت کاری به مجموعه فضای سبز دانشگاه رازی طی سه ماه اخیر خبر داد و گفت: تا قبل از آبان ۱۳۹۶ مقدار آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز در یک ساعت ۱۸۰۰ لیتر بوده است در حالیکه در سال ۱۳۹۷ مقدار آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز در یک ساعت به ۳۶۸ لیتر رسیده است.

وی افزایش سطح فضای سبز دانشگاه از ۱۳.۵ هکتار موجود به ۳۷.۵ هکتار به کمک فضای آبیاری قطره‌ای و احیاء تنوع زیستی با استفاده از قراردادن لانه‌هایی برای پرندگان در فضای سبز دانشکده معماری را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: از اقدامات نوآورانه سبز می‌توان به احیاء گونه گیاهی بلوط در منطقه طاقبستان، کشت فلفل هندی بر روی بتن، طراحی نرم‌افزار سنجش کیفیت آب و طراحی دستگاه سنجش آلودگی هوا اشاره کرد.

دکتر عبادی شناسایی چهار درخت ون ۵۰ ساله در سایت دانشگاه رازی و کنترل پارامترهای کیفی آب در استخرهای پرورش ماهی را از پژوهش‌های سبز انجام شده برشمرد و افزود: از اقدامات نوآورانه سبز انجمن‌های علمی دانشگاه می‌توان به پرواربندی گوسفند، تولید زعفران، تولید شترمرغ و پرورش ماهی اشاره کرد.

وی تولید و گسترش ورمی کمپوست با مزیت داشتن شیرابه‌های غیر سمی در دانشکده کشاورزی، طراحی دیواره سبز زنده با استفاده از سازه چوبی کنفی به جای سازه پلاستیکی با داشتن امکان آبیاری همگن‌تر و صرفه اقتصادی با سرمایه‌ای حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در دانشگاه رازی، طراحی و مکان یابی بهینه جهت جمع آوری آب باران در بام ساختمان‌های پردیس دانشگاه رازی را از جمله ایده‌ها و پیشنهادات در این جلسه ذکر کرد.

 


شناسه : 916909