245

ساخت دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش توسط عضو هیات علمی دانشگاه رازی

دکتر علی اکبر زینتی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه یک دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش ساخته است که تا ۹۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مصرف بهینه آب و کنترل فاضلاب‌های خانگی و صنعتی جزو شاخص‌های توسعه پایدار است و با توجه به کمبود منابع آب و کم بارش بودن اکثر مناطق کشور و نیز آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از رهایی افسار گسیخته فاضلاب در دل طبیعت دیگر نمی‌شود دست روی دست گذاشت و باید برای حل این مشکلات کاری کرد. دکتر علی‌اکبر زینتی‌زاده‌لرستانی عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه رازی یکی از همین افرادی است که دغدغه‌اش کاهش مصرف آب و تصفیه فاضلاب است.

دکتر زینتی‌زاده‌ گفت: چند سالی است در شرکت دانش‌بنیان داناب غرب بر روی طرح سامانه تصفیه فاضلاب کارواش کار می‌کنیم در این طرح تا ۹۰ درصد فاصلاب تولیدی بازچرخانی می‌شود. سال گذشته این سامانه تصفیه فاضلاب به سفارش مدیریت سبز دانشگاه رازی و با حمایت دانشگاه توسط شرکت دانش ‌بنیان داناب غرب ساخته شد. سیستم کار دستگاه تصفیه براساس انعقاد الکتریکی برای جداسازی ضایعات جامد و استفاده از بستر لجن شیمیایی برای جداسازی سایر مواد آلی نظیر مواد شوینده موجود در آب است و این دستگاه ضمن مصرف کمتر انرژی فضای کمی را نیز اشغال می‌کند و می‌توان روزانه تا ۱۵۰ خودرو را با آن شست.

 

تصفیه فاضلاب دیگر مزیت این دستگاه

وی تاکید کرد که این دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش در صورتیکه در واحدهای کارواش داخل شهر استفاده شوند، بار ترکیبات سمی هیدروکربنی موجود در پساب‌های شهری را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت علاوه بر مصرف بهینه آب به تصفیه فاضلاب و جلوگیری از ورود ترکیبات نوظهور به منابع آب نیز کمک می‌کند. واقعیت این است که افراد با حداقل سرمایه به سراغ شغل کارواش می‌روند لذا استفاده از اینگونه تکنولوژی‌ها نیازمند همکاری شرکت آب و فاضلاب و شهرداری و اعطای تسهیلات به افراد است. 

به غیر از فاضلاب صنایع شیمیایی عمده فاضلاب‌های تولیدی ترکیبات آلی دارند که می‌توان آنها را از طریق بیولوژیکی تصفیه کرد. در پروژه ای دیگر، با استفاده از فناوری زیستی، سامانه تصفیه بیولوژیکی فاضلاب طراحی و ساخته شده است.

دکتر زینتی‌زاده افزود: هدف‌گذاری این طرح‌ها برای ساماندهی و تصفیه فاضلاب صنایع مختلف، کارخانجات، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و به طور کل جاهایی است که به شبکه تصفیه فاضلاب وصل نیستند و بصورت غیر متمرکز تصفیه و در محل مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد. شتابزدگی در توسعه و عدم استفاده از طرح آمایش سرزمین در جانمایی صحیح صنایع از عوامل اصلی آلودگی‌های منابع آب است و توجه به محیط زیست و تصفیه فاضلاب از الزامات رویکرد توسعه پایدار است.

وی با اشاره به عبور رودخانه‌های آبشوران و قره سو از دل شهر کرمانشاه و ریزش فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در این رودخانه‌ها بیان داشت: وضع به گونه‌ای شده که داشتن طبیعت سرسبز در اطراف شهرهای محل سکونتمان به یک آرزو برای همه ما تبدیل شده است.


شناسه : 916013