515

دومین نشست شورای راهبری مرکز مدیریت سبز رازی

نشست مرکز مدیریت سبز دانشگاه امروز با حضور دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مرکز مدیریت سبز دانشگاه امروز یکشنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۷ با حضور دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه تشکیل جلسه داد.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا در این جلسه خواستار لحاظ نمودن گرنت تشویقی برای پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا با موضوع مدیریت سبز شد.

دکتر هادی عبادی مسئول پیگیری دانشگاه سبز دانشگاه رازی در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده مرکز مدیریت سبز و کمیته‌های این مرکز  طی ۸۰ روز اخیر پرداخت.

وی برقراری نمایشگاه دائم مدیریت سبز، اقدام جهت تألیف کتاب زندگی سبز، برگزاری نمایشگاه اوریگامی با استفاده از کاغذ باطله، پیگیری حمایت از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، پیگیری ممیزی انرژی سازمان مرکزی دانشگاه و اقدام برای ارائه واحد درسی "زندگی سبز" در واحدهای درسی دانشجویان را از جمله اقدامات ذکر کرد.

دکتر عبادی همکاری مدیریت سبز رازی با شرکت‌های دانش بنیان داخلی، بازدید از تصفیه پساب شهرستان کرج، کاشت بلوط در دامنه های کوه های طاق بستان، ساخت تیزر سبز، برقراری کتابخانه مدیریت سبز و جلسه با معاونت عمرانی وزارت علوم را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی اجرای برنامه‌های مصوب شورای راهبری مدیریت سبز مؤسسه در حوزه اصلاح الگوی مصرف، مستندسازی و ارائه گزارشات ادواری شرح اقدامات به شورای راهبردی مدیریت سبز مؤسسه را از اقدامات انجام شده در کمیته اصلاح الگوی مصرف نام برد.

وی پیگیری تصفیه پساب و فاضلاب دانشگاه، پیگیری ممیزی انرژی ساختمان‌های دانشگاه، پیگیری هوشمندسازی موتورخانه‌ها و راه اندازی کارواش با استفاده از آب‌های بازیافتی دانشگاه را از موارد مطرح شده در جلسه کمیته اصلاح الگوی مصرف برای تصویب در شورای راهبردی دانست.

دکتر عبادی استفاده از فناوری های نوین نظام آموزشی، مستندسازی و ارائه گزارش ادواری شرح اقدامات به شورای راهبردی موسسه را از وظایف کمیته فرهنگی-آموزشی این مرکز دانست و گفت: برگزاری کارگاه و نشست توسط انجمن‌های علمی، تدریس دروس زندگی سبز در دانشگاه، سمینارهای زیست محیطی، اجرای طرح تفکیک سطل‌های زباله، تألیف کتاب و مقالات، حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها، ثبت اختراع، حمایت از ایده‌های نوآورانه از اقدامات صورت گرفته است.

دکتر عبادی بررسی عملکرد دانشگاه های ایران و جهان در حوزه مدیریت سبز، تعیین شاخص‌های مدیریت سبز و رتبه بندی آنها بر اساس امتیازات در ایران و جهان را از جمله اقدامات کمیته تحقیق و توسعه عنوان کرد.

وی به تشریح عملکرد سبز دانشگاه رازی طی پنج سال اخیر پرداخت و گفت: کاشت گیاهان بومی و بهسازی فضای سبز، افزایش سطح فضای سبز دانشگاه از ۱۳.۵ هکتار موجود به ۴۲ هکتار با آبیاری قطره ای، طرح گل کاری ساختمان ترویج، طرح باغ گیاه شناسی دانشگاه رازی، احیا و طرح توسعه باغات پسته در حدود ۱۳.۵ هکتار در سال ۹۷ و کاشت درخت ابریشم ایرانی در باغچه دانشکده معماری دانشگاه رازی از جمله اقدامات است.

وی استفاده از سیستم فتوولتاییک، استفاده از توربین باد برای تولید قسمتی از برق دانشکده هنر و معماری، استفاده از سیستم‌های سرمایش و گرمایش پیشرفته پمپ حرارتی گازی را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه استفاده از انرژی های پاک نام برد.

وی استفاده از آب چاه به منظور ذخیره آب زراعی، لایروبی چهار چاه موجود در سایت دانشگاه، احداث محوطه پیاده روی و چاه جذبی در مجموعه دانشکده کشاورزی، اجرای زهکش در ساختمان جدیدالاحداث را از اقدامات انجام شده در حوزه آب و پساب ذکر کرد و گفت: جهت اجرای حوضچه جمع آوری آب های سطحی و اجرای کامل آن در باغ گیاه شناسی۷۸۰ میلیون تومان بودجه مورد نیاز است.


شناسه : 916609