519

تولید پودر عصاره مخمر از ضایعات کشاورزی

از میان فعالیت­ های مختلف انجمن علمی مهندسی شیمی دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی می­توان به طرح تولید عصاره مخمر از ضایعات کشاورزی اشاره داشت که توسط دکتر علیرضا حبیبی به انجام رسیده است.

عصار مخمر، همان مخمر هیدرولیز شده است که واپاشی سلولی شده و پروتئین­ های موجود در آن توسط عملیات مختلفی نظیر عملیات آنزیمی تجزیه شده و به یک محصول پودری شکل که قابلیت انحلال در آب را دارد و به اسیدهای آمینه که برای دام، آبزیان و انسان ارزش غذایی دارد تبدیل می شود. که می ­تواند به عنوان منبع نیتروژن و مواد ویتامینی و همچنین به عنوان مکمل غذایی در محیط کشت میکروارگانیسم ها  مورد استفاده قرار بگیرد.

برای استفاده از سوبسترا (پیش ماده) ارزان قیمت در این زمینه، مواد پسماند کشاورزی به منظور کاهش مشکلات زیست ­محیطی و همچنین ارزانی قیمت، در اولویت قرار دارند که در پایان به محصولاتی با ارزش افزوده تبدیل می ­شوند. میکروارگانیسم­ ها به علت دارا بودن سیستم آنزیمی قوی، این توانایی را دارند که مواد اولیه ساده را به موادی با ارزش بیشتر تبدیل کنند، علت استفاده از عصاره ذرت در این طرح کاهش هزینه های تولید این طرح است وهمچنین پسماندی است که سطح زیر کشت آن درکشور، مخصوصاً مناطق غربی، خیلی بالا است. در واقع در صنعت از دانه­ های ذرت، نشاسته را استخراج کرده و مابقی آن به عنوان پسماند که همان عصاره ذرت است باقی می­ ماند که معمولاً کارایی چندانی ندارد و می تواند در تولید پودر عصاره مخمر مورد استفاده قرار گیرد.


شناسه : 915501