1046

تولید انبوه " لارو حشره " به‌عنوان ماده خوراکی مورد استفاده در صنعت دام و طیور در دانشگاه رازی

تولید انبوه " لارو حشره " به‌عنوان ماده خوراکی مورد استفاده در صنعت دام و طیور در دانشگاه رازی

استفاده از حشرات برای خوراک دام و طیور به حفاظت محیط زیست کمک می‌کند.اتحادیه اروپا در قوانین و مقررات جدید خود، از اواخر سال ۲۰۲۰ اجازه مصرف خوراک ‌حشرات به‌عنوان خوراک طیور را صادر کرد .

دانشیار – تغذیه طیور دانشگاه رازی درخصوص این طرح توضیح داد گفت: استفاده از حشرات برای تامین بخشی از نیاز پروتئین خوراک طیور علاوه بر حفظ بیشتر منابع محیط زیست به شرکت‌های خوراک دام  نیز کمک می‌کند تا کارآمدتر شده و از منابع جدید پروتئینی استفاده کنند.

دکتر مهران ترکی افزود : افزایش تقاضا برای تامین منابع پروتئینی گیاهی بر صنعت طیور فشار می‌آورد تا منابع پروتئینی دیگری را جایگزین کند این درحالی است که نگرانی‌های محیطی در مورد تولید انبوه کود مرغی سبب می‌شود صنعت مرغداری درباره سیستم های پرورشی سالمتر مطالعه بیشتری کند.

 وی یادآورشد: مطالعات زیادی در مورد استفاده از پودر حشرات به‌عنوان یک منبع پروتئینی جایگزینی برای خوراک دام وطیور انجام شده است و نتایج قابل قبولی هم به دست آمده است.

این دانشیار تغذیه خاطر نشان کرد: حشرات نه تنها به عنوان یک خوراک عالی محسوب می شوند بلکه برای کره زمین نیز مفید هستند و با استفاده از حشرات می توان در تولید خوراک از ۵۰٪ انتشار گاز CO2 جلوگیری کرد.

 دکتر مهران ترکی افزود: ویژگی‌های مطلوب در انتخاب گونه‌های پیشنهادی حشرات که توسط FAO کاندیدای جایگزینی هستند نشان داد که تولید انبوه این حشرات به بهبود ضریب تبدیل غذایی و توانایی تغییر ضایعات آلی حاصل از فارم‌های طیور کمک می‌کند.

وی در پایان افزود : این طرح در کرمانشاه با مشارکت پروژه تحقیقاتی مشترک دانشگاه رازی با معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد که در تیرماه 1397 این پروژه به تصویب رسید و در آبان ماه 1399 خاتمه یافت.

این پروژه با همکاری دکتر حسن خمیس آبادی؛ استادیار تغذیه دام و طیورومجری پروژه ، دکتر مریم درب امامیه؛ استادیار رشته حشره شناسی کشاورزی و خانم شادی صدق‌گویا ؛ دانشجوی دکترای تخصص تغذیه طیور گروه علوم دامی دانشگاه رازی این پروژه به انجام رسیده است .

دکتر مهران ترکی

 مراحل کار را اینگونه توضیح داد وگفت:

پرورش حشره سوسک زرد آرد با استفاده از کشو و یا جعبه‌های پلاستیکی: در این مرحله دگردیسی کامل حشره بطور متوالی سپری شد. برای پرورش حشره از سبوس گندم و یا آرد جو بعنوان ماده غذایی مورد نیاز لارو و نیز حشره کامل استفاده شد. هویج و یا سیب زمینی نیز به فراخور فراوانی و قیمت در بازار در محیط پرورش حشره، به‌عنوان منبع آب به‌کار گرفته شده است. زمانی که حدود نیمی از لاروهایی که به شفیره تبدیل شدند، فرآیند تبدیل لارو به شفیره متوقف شده و شفیره‌ها جمع آوری و در کشوهای جداگانه نگهداری شده و بقیه لاروها پس از الک‌کردن از بستر جدا و سپس جهت استفاده در خوراک حیوان خشک شدند.

 خشک کردن لارو با استفاده از یک دستگاه خشک کن انجام شده است. البته قبل از شروع فرآیند خشک کردن، لارو های جمع آوری شده به مدت 24 ساعت در محیطی عاری از سبوس و منبع نوشیدنی نگهداری شدند تا فرآیند روده شویی سپری گردد.

وی یادآور شد : انجام طرح پژوهشی استفاده از لارو حشره سوسک زرد آرد در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی که در قالب تیمارهای مختلف، لارو خشک‌شده در سطوح صفر، دو و نیم و پنج درصد در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی آربورایکرز تا سن 25 روزگی پرورش استفاده شد.

همچنین در جیره غذایی مرغان تخم گذار که در قالب تیمار های مختلف، لارو خشک شده در سطوح صفر، دو و نیم و پنج در جیره غذایی مرغان تخم گذار  در سن 50 هفتگی به بعد استفاده شد.  پروانه خانی 1400/6/6


شناسه : 1472183