300

اقدامات سبز در زمینه تاسیسات مکانیکی دانشگاه رازی

مهندس امجدیان، همکار مدیریت سبز و ناظر تاسیسات مکانیکی دفتر فنی نظارت بر طرح های عمرانی، خبر داد: ...

مهندس امجدیان، همکار مدیریت سبز و ناظر تاسیسات مکانیکی دفتر فنی نظارت بر طرح های عمرانی، خبر داد: 

اقدامات تاسیساتی در راستای مدیریت سبز، کاهش انرژی و هزینه ها در سطح دانشگاه انجام گردید که به شرح ذیل می باشد:

 

 

در حوزه مدیریت آب و با توجه به کاهش بارندگی و مصرف بی رویه از آب زیرزمینی جهت آبیاری فضای سبز و در سطح دانشگاه مطالعاتی صورت گرفت: چمن به طور کامل حذف گردید؛ سیستم آبیاری از سطحی و دستی به قطره ای و مدار (اتوماتیک) تغییر یافت که در این پروژه اقداماتی نظیر اجرای 15000 متر لوله زیرکار، تعویض لوله های فلزی و معیوب با لوله های پلی اتیلن 16بار و اتصالات پلی اتیلن، مجزاسازی آب فضای سبز، ایجاد مخزن سینک 350 مترمکعبی، استفاده از 12 مترمکعب آب بازیافتی از استخر در هفته، ایجاد چاله ها و نهرهای طبیعی در دامنه و پای کوه، زهکشی طبیعی و چاه های جذبی به روش KFP که منجر به جذب باران های سطحی به خاک در حدود 40 تا 50 درصد می شود، انجام شد. 
 
  
 
 
مطالعاتی دیگر در زمینه استفاده مجدد و بازیافت آب خروجی فاضلاب پردیس طاقبستان که حجم آن در بازه ای متغیر از 250 مترمکعب  تا 400 مترمکعب  در روز است، انجام می شود. می توان از روش بیولوژیکی بازیافت فاضلاب خروجی، در سال 98 جهت آب مورد نیاز فضای سبز و برای جبران آب مصرفی در سیستم های تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش برج های خنک کننده تاسیسات مکانیکی، استفاده کرد. هم اکنون، هفته ای 12مترمکعب آب بازیافتی استخر با آب چاه مخلوط و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
با روش آبیاری جدید و تاسیسات به کار برده شده، میزان مصرف آب مورد نیاز درختان متناسب با نیاز نوع درخت در روز و هفته، به صورت دقیق تنظیم و برای هر درخت تزریق می شود. بنابراین، مصرف روزانه 1200000 لیتر که ناشی از فرسوده بودن لوله های انشعابی جهت آبیاری و روش دستی بود به هر روز 350000 لیتر در هفته کاهش یافت. به عبارت دیگر، مصرف آب از هفته ای 6 میلیون لیتر در آبیاری دستی به هفته ای 350هزار لیتر با آبیاری قطره ای رسید. 
 
لازم به ذکر است با تغییرسیستم و استفاده از آب های بازیافتی حدود 80درصد در مصرف آب فضای سبز صرفه جویی گردید.
 
در لوله کشی ساختمان ها از دو نوع آب استفاده می شود: آب چاه، برای استحمام و سرویس های بهداشتی و آب لوله کشی، فقط برای مصرف شرب و آشامیدنی. که اکنون در ساختمان منبع های ذخیره سازی آب شرب تعبیه شده و همانطور که پیش از این گفته شد، در فضای سبز از آب چاه و بازیافتی استخر استفاده می شود.
 
در ساختمان های دانشگاهی و مجموعه های خوابگاهی دختران و پسران، برای مدیریت مصرف آب و انرژی، شیرمخلوط های کم فشار و فلاش تانک ها با حجم یک دوم کمتر از حالت استاندارد تهیه شد؛ نشتی در موتورخانه ها، منابع آب، دیگ ها و ... رفع گردید؛ لوله ها و شیرفلکه های مستعمل تعویض شد که منجر به صرفه جویی حدود 20 تا30درصد در مصرف آب و انرژی شد.
 
در ادامه مهندس امجدیان در حوزه سیتم های تهویه مطبوع و موتورخانه ها، افزودند:
 
با بررسی انجام شده در موتورخانه دیگ های فولادی دانشکده های علوم، کشاورزی، مدیریت دانشجویی، دانشکده فنی مهندسی، خوابگاه های دانشجویی پسران و دختران اکثرا معیوب بود و باید تعویض می گردید با انجام تعمیرات روی شبکه و لوله های آتش خوار، کوره دیگ ها و سیمان نسوز برای درب آن و با استفاده از تجربه و بررسی انجام شده برای بازسازی دیگ آب گرم فولادی به جای خرید آن، تقریباً مبلغ سی میلیارد ریال در هزینه دانشگاه صرفه جویی گردید.
 
  
 
 
 
از سایر اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
-استفاده از عایق پیچی در موتورخانه و منبع انبساط پشت بام؛
-اسیدشویی کویل های آب گرم مصرفی؛
-اسیدشویی و لایه روبی منابع کویلی آب گرم و کندانسور چیلرهای جذبی و تراکمی؛
-نظافت و سرویس دودکش ها، کلاهک ها و دیگ ها؛
-رفع نشتی نافی الکتروپمپ ها و تعویض منبع انبساط در سیستم های تهویه مطبوع؛
-تنظیم مشعل ها؛
-تغییر ساعت کارکرد و سیستم های تهویه مطبوع با توجه به روزهای تعطیل و تغییرات آب و هوایی؛ 
-سرویس، تعویض و بازدید ترموستات و آکوستات موتورخانه؛
-هوشمند کردن موتورخانه، که این امر در اکثر موتورخانه های دانشگاه رازی انجام گردید و منجر به صرفه جویی حدود 30% تا 40% در مصرف انرژی شده است؛
-هوشمندسازی سیستم های تهویه مطبوع ساختمان مرکزی و ساختمان مجتمع کلاس ها، سبب کاهش هزینه انرژی مصرفی حدود 5 تا 10 درصد گردید؛
-عایق پیچی کانال های کولر، ساخت اتاقک و سایبان برای کولرها؛
-جایگزینی کلیه رادیاتورهای قدیمی و فرسوده با آلومینیوم ها با بازدهی 95% در تاسیسات گرمایش؛
-استفاده از سیستم پکیج در ساختمان ها با متراژ کم؛
-استفاده از داکت اسپلیت و کولرگازی اینورتردار در ساختمان ها و اتاق های سرور کامپیوتر جهت سرمایش؛
 
به طور کلی این اقدامات، تاکنون 30% تا 40% مصرف انرژی را کاهش داده است.
 
   
 
  
 
 
 
 
 

شناسه : 916043