518

احیاء نیلوفر آبی در سراب نیلوفر کرمانشاه

جلوگیری از انقراض گیاه نیلوفر آبی توسط عضو هیات علمی دانشگاه رازی انجام شد. نیلوفر گل زرد با نام علمی Nuphar lutea مختص سراب نیلوفر کرمانشاه که در اثر خشکسالی­‌های اخیر به جز یک بوته، تمامی نمونه­‌های آن از بین رفته بود با تلاش­‌های فراوان، تکثیر شد و از انقراض نجات پیدا کرد.

احیای گیاه نیلوفر آبی توسط عضو هیات علمی دانشگاه رازی انجام شد. نیلوفر گل زرد با نام علمی Nuphar lutea مختص سراب نیلوفر کرمانشاه که در اثر خشکسالی­‌های اخیر به جز یک بوته، تمامی نمونه­‌های آن از بین رفته بود با تلاش­‌های فراوان، تکثیر و احیا شد. تکثیر این گیاه به روش کشت بافت برای اولین بار توسط دکتر دانیال کهریزی عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی انجام و در سراب نیلوفر کرمانشاه در چهار مرتبه رهاسازی شده است. نتایج این عملیات امیدوار کننده بوده و برخی از بوته­‌ها رشد خوبی داشته اند.

 

دکتر کهریزی بیان داشت: در ایران نیلوفر یا لوتوس، نماد ایزدبانو آناهیتا بوده‌ است. وجود گیاهان مقدس به عنوان یک عنصر اصلی تزیینی در معماری و هنر دوران مختلف زندگی بشر از باستان تا قرن حاضر سوالات بسیاری را در ذهن هر انسانی به وجود می آورد که چرا این گیاهان این چنین مورد توجه قرار گرفته است، مبدا و منشا آنها از کجا بوده و فلسفه‌ی وجودی آنها چه بوده است. این گل بیانگر نمادهای مختلف می‌باشد که مشترک با عقاید سایر ملل نیز هست. به عنوان مثال سمبل باروری، کامیابی، قدرت حاصلخیزی زمین، حمایت از هر موجود زنده، صلح جهانی، زیبایی، تندرستی، مظهر عشق، ریاضت و عبادت می‌باشد. ظهور نیلوفر از آبهای اولیه که عاری از هر گونه آلودگی بوده ، نشانه خلوص ، پاکی و نیروی بالقوه است که از درون آن نیروی مقدس حیات ، دانش و معرفت ظهور می کند. نقش این گیاه روی سنگ نگاره‌­های تخت جمشید و طاق­بستان اهمیت این گیاه را نشان می دهد. ایشان اظهار امیدواری کردند که در صورت حمایت مسئولین استان، تکثیر بیشتر آن را توسط پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در استان خواهیم داشت و این نماد زیبایی و باستانی را در استان کرمانشاه حفظ کنیم.

 

خوشبختانه بعد از تلاش‌های موفقیت آمیز تکثیر نیلوفر آبی، این گل از سوی مسئولین استان به عنوان برند کرمانشاه جهت توسعه گردشگری معرفی شد. همچنین، در پی بازدید خانم ابتکار از سراب نیلوفر کرمانشاه از تلاش های جناب آقای دکتر کهریزی، سرپرست تیم احیای نیلوفر آبی قدردانی به عمل آمد.

 


شناسه : 915685