389

اجرای پروژه Ecocover (مالچ کاغذی)

حفظ آب به یک مسئله حیاتی در جهان تبدیل شده است. به طوری که در آینده با افزایش جمعیت و نیاز برای افزایش محصولات کشاورزی از یک سو و پدیده گرم شدن زمین از طرف دیگر، اهمیت این موضوع بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین استفاده از شیوه های جدید برای افزایش محصول در یک حالت پایدار، بدون تبدیل عرصه های طبیعی بیشتر به زمین های کشاورزی، ضروروی خواهد بود.

 

 Ecocover(مالچ کاغذی) می تواند یکی از این شیوه های جدید باشد. این محصول، یک نوع پوشش حفاظتی است که روی خاک قرار می گیرد و کاربردهای موثر آن شامل کاهش تبخیر آب از سطح خاک، کنترل علف های هرز، فراهم کردن شرایط مرطوب و در نتیجه رشد میکروارگانیسم ها، متعادل نمودن دمای خاک، افزایش محصول، کاهش مرگ و میر گیاهان، کنترل فرسایش و موارد دیگر می باشد.

اکوکاور اولین مالچ ارگانیک تایید شده بین المللی است که مستقیما با خاک ترکیب شده، به وسیله میکروارگانیسم ها به طور کامل تجزیه شده و اجزاء آن به طبیعت برمی گردد و بطور کامل قابل کمپوست شدن می باشد. در بیش از 7 سال تحقیق توسط دو دانشگاه Southern Cross استرالیا و Massey نیوزیلند، از نظر علمی تمام ویژگی های مالچ اکوکاور ثابت شده است.

این مالچ برای اولین بار در ایران و در دانشگاه رازی کرمانشاه تولید و  جنبه های مختلف آن در حال بررسی است.

در این راستا، در تاکستان پردیس طاقبستان با نصب کاغذها و مقایسه آن با مالچ گیاهی و تیمار شاهد (بدون مالچ)، نیازهای آبی نهال های انگور، میزان کنترل علف هرز و خواص شیمیایی و فیزیکی خاک مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به اینکه میزان صرفه جویی در آب مصرفی توسط این محصول در پایان فصل رشد مشخص خواهد شد، اما کنترل علف های هرز توسط آن نسبت به مالچ گیاهی و سطح بدون مالچ کاملا مشهود است. (به عکس های مربوطه مراجعه شود). لازم به ذکر است این طرح با حمایت مرکز مدیریت سبز و شهرداری دانشگاه رازی به اجرا درآمده است.

 

  

 

 

 


شناسه : 917256