1232

اجرای طرح بی خاک ورزی در دانشگاه رازی با هدف جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای

اجرای طرح بی خاک ورزی در دانشگاه رازی با هدف جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت سبز، دانشگاه رازی کرمانشاه در راستای کاهش رد پای کربن در محیط اطراف، علاوه بر انجام اقداماتی همچون کاهش مصرف گاز، برق، مصرف کاغذ و ... اقدامات نوآورانه دیگری را نیز انجام داده است.

مدیر مزرعه آموزشی، پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه  با بیان اینکه، طرح بی­خاک­ورزی، در دانشگاه رازی باعث شده  تا کربن در خاک باقی­مانده و وارد هوا نشود.

دکتر حمیدرضا چقازردی گفت: کنترل علف­های هرز یکی از جنبه­های مهم تولید در هر نظام کشاورزی است و به دلیل رقابت با گیاهان زراعی برای عوامل محیطی و نهاده­ها، موجب کاهش کیفیت و کمیت محصول و ایجاد پناهگاهی مناسب برای حشرات و عوامل بیماری‌زا می‌شوند که می­توانند مشکل­ساز باشند.

وی افزود: به منظور کنترل علف های هرز  از ادوات کشاورزی بروز مانند (پنجه غازی، زیرشکن، گاو آهن قلمی و چیزل) استفاده می شود.

به این شکل که خاک را با دستگاه گاو آهن قلمی گیاهان قبلی را برش داده و با دستگاه چیزل فولادی یا همان زیرشکن، خاک را بدون اینکه زیرو رو کنند نرم و یکدست می شود سپس از دستگاه دیسک برای نرم و یکدست شدن استفاده می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه کاهش مصرف انرژی، کاهش فرسایش آبی و بادی، نیاز به نیروی کار کمتر، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر در ماشین‌آلات، افزایش ذخیره رطوبتی و مواد آلی خاک و فراهم ‌سازی امکان کشت دوم را از جمله مزایای اجرای طرح بی خاک ورزی است.

دکتر حمید رضا چقازردی با یادآوری اینکه هر ساله کشاورزان خسارت‌هایی به­دلیل عدم کنترل کافی علف­های هرز متحمل می‌شوند و مبالغ هنگفتی صرف کاهش اثرات سوء علف­های هرز بر روی محصولات خود می‌کنند، که نشانگر اهمیت این موضوع است افزود : با توجه به هزینه زیاد مصرف سم‌ها و همچنین اثرات مخرب زیست­محیطی آن، دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی در تلاش است تا با استفاده از الگوهای جدید شخم، گامی مهم در کاهش سهم سموم در کنترل علف­های هرز  و کاهش اثر کربن در هوا بردارد.

نگارش: پروانه خانی 1400/7/3

  

 

  

 

  


شناسه : 1471884